Van ziek naar zieker - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Joyce S - WaarBenJij.nu Van ziek naar zieker - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Joyce S - WaarBenJij.nu

Van ziek naar zieker

Blijf op de hoogte en volg Joyce

17 Januari 2013 | Frankrijk, Nantes

Na mijn laatste verslag, waarin ik vertelde dat Edouard ziek was, werd de dag erna ook Sixtine ziek. Ik had verwacht dat Edouard haar aangestoken had, maar toen we donderdag naar de dokter gingen bleek het te zijn doordat haar oren ontstoken waren. Ze had hoge koorts dus ik was met 2 zieke kinderen thuis. Vrijdag bleven de kinderen ook allebei thuis, maar kwam oma even langs om het van mij over te nemen zodat ik toch nog een paar uurtjes vrij kon zijn. Ik ben toen even naar de stad gelopen om te kijken of ik nog wat leuks kon vinden, het is hier namelijk sale. In frakrijk heb je maar 2 keer per jaar sale, in januari en in juli. Voor de rest van het jaar mogen ze dus geen uitverkoop houden dus alles is nu enorm afgeprijsd! Het meeste is tussen de 40 en 80 procent. Er waren echt enorm veel mensen in de stad, zo druk heb ik het in Nederland nog nooit in de winkel gezien. Ik heb toen alleen een badjas gekocht omdat ik niet genoeg tijd had te wachten voor de paskamers, maar ben later nog even terug geweest om te kijken voor een broek.

De ouders zeiden dat de kids maandag wel weer naar school zouden gaan, maar in het weekend werden ze er niet veel beter op. Zondagavond is de dokter nog langsgekomen omdat Edouard niet at en enorm moe was. De dokter zei dat het iets met zijn longen of bloedvaten was, en hij heeft ook astma, dus hij moest naar het ziekenhuis om een scan van zijn longen te maken en een bloedtest te laten doen. Ook zei de dokter dat hij minstens tot donderdag niet naar school mag.

Zondag was mijn vrije dag en had ik eindelijk tijd om even iets voor mezelf te doen! Het meisje wat ik dinsdag in de bus had ontmoet na mijn cursus had mij op facebook toegevoegd en we hadden afgesproken zondag iets leuks te gaan doen. Ze had ook een vriendin meegebracht dus ik heb er inmiddels 2 vriendinnen bij. Ze komen uit Oostenrijk en Duitsland. We zijn wat gaan drinken in een cafeetje waar je crêpes kunt eten en ze hebben mij een beetje de mooie plaatsjes van de stad laten zien. We wilden graag deze week naar de film maar dat wordt nu lastig nu de kinderen nog langer thuis moeten blijven.

Maandag zou Sixtine namelijk weer naar de nursery gaan, maar ze stond op met koorts. Dus ze bleven weer allebei thuis. Edouard is inmiddels voor zijn scans en tests geweest, op de scan was in ieder geval niks te zien en uiteindelijk was er ook op de bloedtest niets te zien. Toch moest hij thuis blijven zolang hij zo moe was omdat hij anders zo oververmoeid kon raken van school dat hij volgende week weer ziek op bed lag.

Sixtine werd er ook niet veel beter op maandag en dinsdag dus woensdag ging ze naar een oorspecialist op advies van de huisarts. Om half 9 vertrokken ze hier en ik bleef met Edouard thuis. En ze kwamen maar niet terug, en het duurde al zo lang… Tot ik een telefoontje kreeg van Anne-Sophie dat Sixtine een spoedoperatie moest! Sixtine heeft Otite, een oorontsteking die maar terug bleef komen, ze hebben dus haar oren schoongemaakt onder narcose, en om 1 uur 's middags was ze al weer thuis. Ik had verwacht dat het er niet veel beter op werd na een operatie, maar ze lachte weer, ze praatte weer en ze at weer! Nu 1 dag later is alles super met haar.

Eigenlijk zijn ze allebei beter maar voor de zekerheid blijven ze dan toch ook morgen nog maar thuis en maandag gaan ze ECHT weer naar school, na een maand vakantie voor Edouard.

Tot zover de ziekenpatienten hier. Doordat ze ziek zijn heb ik nog niet veel anders kunnen doen, maar gelukkig wel naar m'n lessen kunnen gaan. Langzaamaan gaat het Frans een beetje beter, en ik heb weer een paar nieuwe mensen leren kennen in mijn donderdagklas.

Ook eet ik hier allemaal dingen die ik thuis niet eet. Zo heb je galettes en crêpes waar ik in mijn eerste reisverslag over had gepraat, hebben ze hier in plaats van stamppot een soort kaasfondue met verschillende soorten (gesmolten) kaas die je eet met verschillende soorten ham en aardappels, heb ik de 'typische studentenmaaltijd' geprobeerd, een soort pasta met enorm lekkere saus en ham, quiche en natuurlijk de lekkerste croissants. Als je hier naar de supermarkt gaat en de koekjesrij in gaat, zul je geen andere koekjes dan lu koekjes vinden haha. Ze zijn hier erg trots op lu denk ik zo. Het enige wat ik vervelend vind aan het eten hier is dat ze 2x warm eten en 's avonds pas om half 9... Maar daar zullen we wel aan wennen.

Zo nu zijn jullie weer een beetje up to date, de volgende keer hoop ik wat meer te kunnen vertellen dan 'zieke kinderen', maar dat zal wel goed komen want er staat nog een hoop op de planning! Zo wordt Sixtine gedoopt, gaan we een rondleiding door de oude lu fabriek doen en willen we nog naar de bioscoop die ook echt gigantisch is hier.

• 17 Januari 2013 - 23:42

Brecht:

Zou je zo onderhand niet een carrièreswitch naar verpleegkunde overwegen?
    Haha, succes met de zieke kindjes!

Xx
    Brecht

• 21 Januari 2013 - 22:05

Rina:

Hallo Joyce,
    Je hebt nu dus ook al ervaring als verpleegkundige. Het is alleen te hopen dat je inmiddels niet door de kids aangestoken bent. Leuk dat je nu al contact hebt met andere meisjes zodat je in je vrije tijd wat met hun kunt doen. De familie lijkt me behoorlijk sociaal.
    Wij zijn de laatste dagen meer aan huis gebonden vanwege de sneeuw maar aan het einde van de week komt er dooi en dan kunnen we gelukkig weer op de fiets, golfen etc.
    Vandaag bij de thee Lu-chocoladekoekjes gegeten en die zijn best lekker. Wij hebben kort geleden een goeie franse film gezien en de titel is Untouchable, een echte aanrader en iedereen is enthousiast.
    Voor nu liefs en groetjes uit Naarden van ons beiden.Doeii

• 23 Januari 2013 - 12:46

Joyce S:

Nee hoor ben gelukkig zelf niet ziek geworden! Ik hoorde dat het weer in nederland inderdaad niet echt goed is... Intouchable ga ik zeker nog kijken want ik heb van meer mensen gehoord dat hij goed is! Hoop dat bij jullie ook alles goed is?